Är ni ett gäng som står i startgroparna för att starta innebandyförening är det några viktiga delar som krävs för att få det att bli korrekt från början.
Först av allt är det viktigt att föreningens namn ligger inom de ramar som Riksidrottsförbundet har satt upp. Namnet ska sedan godkännas av Svenska Innebandyförbundet.
Sedan ska en ansökan om att starta innebandyförening skickas in till Riksidrottsförbundet, tillsammans med protokoll från startmötet, samt stadgar.
Utöver det måste även Skatteverket kontaktas för att tillhandahålla ett föreningsnummer.
När allt detta är klart ska ansökan godkännas av både Svenska Innebandyförbundet och Riksidrottsförbundet.
En mer detaljerad instruktion om hur du exakt ska gå tillväga hittar du här.
När allt sedan är godkänt och klart gör ni er själva en tjänst att använda er av ett av de färdiga system som finns för hemsidor till föreningar. Där kan man enkelt föra medlemsregister, skicka kallelser och nyheter, fakturera medlemsavgifter, föra närvarorapporter samt ansöka om LOK-stöd.
Ett exempel på en sådan föreningssida hittar du här.