Även om innebandyn är Sveriges största inomhusidrott och näst största lagidrott med sina ca 130 000 licensierade spelare har sporten inte förankrat sig helt och hållet vare sig i publik eller i media. Här skriver vi lite om innebandy i media.
Media och publik går ofta hand i hand. En sport som engagerar stor publik är givetvis intressant för media att rapportera från. Samtidigt krävs det ett stort medialt utrymme för en idrott att få sin naturliga plats i folkhemmet. Hit har innebandyn inte kommit fullt ut ännu.
Innebandyn har under ett antal år fått SM-finalerna direktsända på TV. Dessutom gjorde TV4 en större satsning för några år sedan genom att direktsända ett antal SSL-matcher under några säsonger. Tyvärr visades dessa matcher i den något smala kanalen TV4 Sport, vilket gjorde att det inte riktigt nådde ut till en storpublik. När det gäller löpande rapporteringar från SSL visas sporadiska inslag i både SVT:s och TV4:s sportsändningar.
Ser vi till Sveriges två stora ”kvällstidningar” ligger Aftonbladet steget före Expressen med lite tätare rapporteringar och till och med en innebandyblogg med kontinuerliga uppdateringar. Sedan är det ingen av dessa tidningar som skriver om varje omgång av SSL för vare sig herr eller dam.
För den som vill hålla sig väl uppdaterad inom innebandyns högsta serier finns i stället två nätbaserade innebandytidningar. Den äldsta, och mest etablerade, av dessa är Innebandymagazinet. Dan har sina rötter från 90-talet. En ny aktör som funnits betydligt kortare är IBnytt, som också står för ambitiösa och kontinuerliga rapporteringar från innebandyns värld.
Innebandy i media lokalt sett kan dock bryta det vanliga mönstret hos de traditionella medierna. På mindre orter, där innebandyn står sig stark, kan det rapporteras tätare och bättre än i rikstäckande media. Även om innebandyn inte får lika framträdande eller stort utrymme som exempelvis fotboll och hockey ges den bättre och mer rättvis rapportering än i de större tidningarna och TV-kanalerna.
Mer innebandy i media skulle skapa ett större intresse kring sporten som sådan. Detta skulle i sin tur föra med sig en större publik och därmed stärka ekonomin i klubbarna genom större entré- och sponsorintäkter. Detta skulle i sin tur ge innebandyn större möjligheter att utvecklas ytterligare.